Winkelmandje

Vermijd de ‘druk-zijn-valkuil’: hoe je kalm blijft tijdens een stressvolle dag

Anique Bleumink

‘Druk, druk, druk!’

Antwoord jij dit ook geregeld op de vraag hoe het met je gaat? Welkom bij de club, want je bent niet de enige! Maar dat betekent niet dat je je schouders zou moeten ophalen. Integendeel: met mindfulness-initiatieven als Vertellis Chapters helpen we je maar wat graag om kalm te blijven tijdens een stressvolle dag. Lees je mee?

 

Ahhh de ‘druk-zijn-valkuil’ We hebben allemaal dagen, weken of zelfs maanden waarbij alles voelt als gaan-gaan-gaan… Misschien ben je onlangs ouder geworden, nog maar net begonnen met je eigen bedrijf, verzorg je een ziek familielid of maak je een andere belangrijke verandering in het leven mee. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat er bepaalde tijden in het leven zijn waarin we gewoon veel te doen hebben.

Het punt is dat, wanneer onze planningen beginnen vol te lopen, we gemakkelijk in de druk-zijn-valkuil terecht kunnen komen.

 

Wat is de druk-zijn-valkuil?

Word je wel eens angstig of gestrest wakker omdat je je zorgen maakt over alle dingen die je moet doen? Dat het voelt alsof de tijd voorbij vliegt en je er niet van kunt genieten? 

Is je antwoord op al deze vragen ‘ja’… dan zou je je wel eens in de druk-zijn-valkuil kunnen bevinden. Allereerst wil ik zeggen dat als je je momenteel in de druk-zijn-valkuil bevindt, je niet alleen bent. Sterker nog, voor veel mensen is constant bezig en gestrest zijn een soort eerbetoon. We denken dat het een teken is van een harde werker zijn die enorm gewaardeerd wordt in onze samenleving. Daarentegen is tijd nemen voor jezelf, ruimte hebben om leuke dingen te doen en het beoefenen van zelfzorg ‘egoïstisch’ en ‘lui’. Maar ik beloof je: niets is minder waar.  

 

Laat de behoefte om druk te zijn los

Wanneer we ‘nee’ zeggen tegen de druk-zijn-valkuil staan ​​we onszelf toe om ‘JA!’ te zeggen tegen plezier, geluk, verbinding, rust, betere gezondheid en zelfs beter werk. Als je gewend bent om in een drukke staat te verkeren, kan het ergens vreemd voelen om die gevoelens van stress en angst los te laten en in te ruilen voor kalmte. Maar ik kan je vertellen - en ik spreek uit ervaring - dat de druk-zijn-valkuil niet duurzaam is. Uiteindelijk beginnen onze lichamen of relaties eronder te lijden.

Als je momenteel gevangen zit in de druk-zijn-valkuil, kijk dan eens naar een aantal van mijn favoriete manieren om de drukte los te laten en kalmte te creëren, zélfs tijdens een stressvolle dag.

Heb je het druk? Probeer deze eens ... 


Focus op je ademhaling

Telkens wanneer ik me vast voel zitten in de druk-zijn-valkuil, concentreer ik me als eerste op mijn ademhaling. Dit remt dingen meteen af en brengt me naar het hier-en-nu. Neem een ​​seconde, waar je ook bent, om je ogen te sluiten en langzaam en diep te ademen. Richt je aandacht op je ademhaling. Als je hoofd overloopt, laat je gedachten dan wegglijden en laat je oordeel over deze gedachten los. Sommige mensen vinden dat het tellen van hun ademhaling of het gebruiken van een mantra helpt om hun aandacht bij de ademhaling te houden.

Nadat je de tijd hebt genomen om je op je ademhaling te concentreren, merk dan eens op hoe je je voelt en hoe je reageert op mensen of gebeurtenissen. Ben je meer ontspannen? Is het makkelijker voor je om kalm te blijven?

 

Neem tijd voor zelfreflectie

Als het leven vol aanvoelt, zorg er dan voor dat je jezelf ruimte geeft om aan zelfreflectie te doen. Persoonlijk doe ik dit graag door in een dagboek (Vertellis Chapters) te schrijven, maar je kunt natuurlijk ook aan zelfreflectie doen tijdens een wandeling in de natuur of door rustig op de bank te zitten met een kop thee. (In deze blog lees je hoe je start met krachtige zelfreflectie die bij jou past). Gebruik deze tijd om jezelf belangrijke vragen te stellen, waarvan de antwoorden vaak helderheid geven in stressvolle situaties.

Een aantal van mijn favoriete vragen zijn:

  • Waar ben ik dankbaar voor?
  • Wat gaat er goed in mijn leven?
  • Houd ik me vast aan iets dat mij of de mensen om mij heen niet langer dient?

Voel je vrij om deze tijd eigen te maken. Als je wat meer structuur wil (zoals ik), bekijk dan zeker eens of Vertellis Chapters ook wat voor jou is. Persoonlijk vind ik het erg fijn dat alle reflecterende vragen al zijn opgenomen. Het enige wat ik dus nog moet doen is een pen pakken en schrijven!

 

Laat gezonde gewoontes niet wegglippen

Ik ben de eerste die toegeeft dat ik van koffie houd en niet iemand ben die 'nee' zegt tegen een heerlijk dessert. Ik draag echter ook graag zorg voor mijn lichaam door voldoende te bewegen, voedzaam te eten en een goede nachtrust te krijgen. Het punt is dat ik - als ik in de druk-zijn-valkuil zit - gemakkelijk die gezonde gewoontes uit het raam kan gooien. Ik merk dan dat ik vóór het middaguur al drie kopjes koffie op heb, gedachteloos chocolade of chips eet terwijl ik aan het werk, en geen tijd neem om naar de sportschool te gaan of om overdag te bewegen. Klinkt dit bekend?

Als dit ook betrekking heeft op jou, dan weet ik zeker dat het skippen van gezonde gewoontes niet de manier is om uit de druk-zijn-valkuil te komen en stress te verminderen. Integendeel, als je hierin op mij lijkt dan weet je waarschijnlijk dat niet goed zorgen voor je lichaam juist meer stress tot gevolg heeft.

Houd je daarom aan je gezonde gewoontes op het moment dat de druk-zijn-valkuil zijn kop opsteekt. Deze hoeven niet heel groot te zijn - maak een wandeling van 30 minuten na het eten of kies voor een appel in plaats van een ongezonde, suiker-rijke snack als je trek hebt.

P.S. als een of meerdere van deze tips je spannend lijken of je ongemakkelijk laten voelen, wees dan aardig voor jezelf! Het draait niet om perfectie; het gaat om het uitproberen van nieuwe strategieën die je uiteindelijk helpen om de ‘gekte’ minder te laten worden en meer plezier en voldoening te ervaren.  

 

Maak contact met anderen

Mensen zijn gemaakt voor persoonlijk contact. Dus als we hier geen tijd voor vrijmaken, ontkennen we een menselijke basisbehoefte. Wanneer we een vol schema hebben, dan kan contact met anderen juist helpen om stress en eenzaamheid te verminderen en ons geluksgevoel vergroten.

Als het aanhouden van gezonde gewoontes, hoeft dit niet enorm te zijn. Misschien stem je wel in met een geen-telefoon-aan-tafel-beleid of breng je met je partner iedere avond een schermvrij uur door. Ik weet van mezelf dat wanneer ik tijd maak voor contact met anderen, ik veel productiever ben in mijn werk, me meer gesteund voel en minder kans heb om in een burn-out te raken.

 

Stel jezelf de vraag: ‘wat is op dit moment het belangrijkste?’

Wanneer je stressniveau hoog is, neem dan even de tijd om jezelf af te vragen: wat is nu het belangrijkst? Wanneer ik me gevangen voel in de druk-zijn-valkuil, dan komt dat meestal doordat ik taken dezelfde waarde en urgentie toeschrijf. In werkelijkheid zijn er taken die tot volgende week kunnen wachten, taken die ik aan iemand anders kan delegeren én heb ik de macht om 'nee' tegen dingen te zeggen. Door uit te vinden wat nu het belangrijkst is, kan ik actie ondernemen op de taken die een hoge prioriteit hebben en stoppen met stressen over de taken die minder belangrijk zijn.  

 

Heb je tips voor ons?

We zouden graag van je horen! Heb je een van deze tips geprobeerd? Wat zijn jouw favoriete manieren om de druk-zijn-valkuil te vermijden? Laat een reactie achter en laat het ons weten 😃


1 reactie


  • Prachtig artikel! Toevallig gisteren dit onderwerp met 2 cliënten besproken. Als vitaalcoach heb ik ‘t Vertellis dagboekje regelmatig aanbevolen en de reacties zijn zo leuk! Ben super blij met jullie, het is een verlengstuk van mijn coaching 🙏🏼

    Natascha op

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden geplaatst