Piekeropdracht uit de Happiness Course
Home > Chapters 2 > Piekeropdracht uit de Happiness Course
Gerelateerde artikelen
Omdenkopdracht uit de Happiness Course Mandala Poster uit de Happiness Course E-book Affirmaties uit de Mindset Methode
Thema's
Eenheid van lichaam en geestGeen moed zonder angstKen jezelfVoelen en verwerkenZelfzorg
Anique Bleumink - 11/07/2022

Thema: Geen moed zonder angst

Piekeropdracht

1. Je kan je meer bewust worden van piekeren en er zelfs mee stoppen met behulp van een stopwoord. Als je doorhebt dat je aan het piekeren bent, of dat je jezelf aan het vergelijken bent met een ander, zeg je dit woord in gedachten tegen jezelf. Zeg bijvoorbeeld het woord “STOP” of een ander woord dat voor jou fijn voelt.

Mijn stopwoord is:_________

2. Je gaat minder piekeren als je elke dag tijd inruimt om te piekeren. Dan parkeer je als het ware je gedachten. Reserveer elke dag op een vast tijdstip, bijvoorbeeld 19:00 uur avonds, 15 minuten om te piekeren. Elke keer dat je piekerende of vergelijkende gedachten hebt, zeg je tegen jezelf dat je er op die tijd mee door mag gaan. Probeer vervolgens je aandacht op iets anders te richten. Ik parkeer mijn piekerende gedachte(n) en ga er (als het dan nog relevant is) elke dag van tot over piekeren. Vergeet niet dat hier een maximum van 15 minuten voor geldt.

3. Je kan piekerende of vergelijkende gedachten opschrijven om ze beter te verwerken en tot oplossingen te komen. Merk je dat een gedachte niet weggaat? Schrijf deze dan uit om hem te verwerken. In je agenda, een notitieboekje of als aantekening in je telefoon. 

Als ik de komende 2 dagen piekergedachten heb, schrijf ik dat op in:

4. Bespreek je piekerende of vergelijkende gedachten met iemand anders. Het lucht niet alleen op, iemand anders kan er waarschijnlijk ook veel neutraler naar kijken en je nieuwe inzichten geven.

De persoon met wie ik de komende 2 dagen mijn piekergedachten deel:_____

5 Als je merkt dat je aan het piekeren of vergelijken bent, stel jezelf dan de vraag: “Hoe belangrijk is dit over 1 jaar nog?” Je merkt dat het antwoord 99% van de keren “Totaal niet” is. Dit helpt je relativeren en verder te gaan met waar je mee bezig was. Zonder je te druk te maken om je eerdere gedachte. Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik mezelf deze vraag stel als ik merk dat ik pieker?

We hebben bij de extra’s nog een leuk geheugensteuntje voor je toegevoegd dat hierbij gaat helpen.

6 Hebben alle bovenstaande dingen niet gewerkt? Ga dan even iets leuks doen en zoek bewust afleiding. Zo doorbreek je het denkpatroon en kom je uit je piekermodus.

Als ik veel piekerende gedachten heb, ga ik:______________

Het Kernwaarden Spel
Het Kernwaarden Spel
19,00
Product bekijken

Customer Reviews

Based on 14 reviews
93%
(13)
7%
(1)
0%
(0)
0%
(0)
0%
(0)
J
Jacqueline V.
Leerzaam

Met mijn dochter alle kernwaarden doorgenomen en middels het "spel" uitgelegd. Was heel fijn.

Hey Jacqueline,
Dat klinkt als een succes! Dankjewel.

w
willy n.
Geen spiekbriefje nodig!

ik heb het spel in mijn eentje gespeeld en kwam achter een kernwaarde voor iedere categorie. die kloppen zo goed, dat ik ze steeds opnieuw hardop kan herhalen, zo maar uit het niets, zonder spiekbriefje…. helemaal blij mee!

Hey Willy,
Heerlijk te horen dat ons spel zo goed bevalt!
Groetjes van het Vertellis Team

D
Daphne K.
Lekker hands-on aanpak van iets heel wezenlijks!!

Mooi vormgegeven.
Goede verzameling van de juiste termen (de kernwaarden)
En de spelvormen zijn leuk, ontspannen, verbindend en toch diep.
Aanrader, voor alleen, met vrienden of collega's, én voor met je levenspartner.

Dag Daphne,
Goed gezegd! En ook bedankt voor je compliment over de vormgeving. Liefs van het Vertellis Team