Winkelmandje

Mindfulness en moederschap: een gids voor nieuwe moeders

Anique Bleumink

Als je een nieuwe ouder bent en op zoek naar snelle en simpele mindfulness-technieken, lees dan zeker verder voor vier van mijn favoriete oefeningen die gegarandeerd blijdschap en bewustzijn zullen opwekken tijdens deze drukke tijd. 

Er is geen twijfel over mogelijk: een nieuwe moeder zijn vraagt nogal wat van je. Je leert niet alleen om voor een nieuw klein mensje te zorgen, maar je doet het waarschijnlijk ook met heel weinig slaap. Ondertussen  herstellend van de geboorte en jonglerend met andere pre-ouder verantwoordelijkheden.

Dus met alle emotionele hoogte- en dieptepunten die horen bij het zijn van een nieuwe ouder - hoe kun je geaard blijven en in het hier-en-nu zijn met je kleintje? Het antwoord: mindfulness.

Waarom mindfulness zo belangrijk is

Het hebben van een groeiend gezin betekent meer verantwoordelijkheid en, voor veel ouders, minder tijd voor zichzelf. Wanneer deze grote verschuiving in levensstijl plaatsvindt, is het eenvoudig om op de automatische piloot over te gaan en mindfulness uit het raam te gooien. Maar het ding is... mindfulness is dé magische sleutel die ons bij onze kinderen aanwezig houdt, ons toestaat om blijdschap te voelen in tijden van stress en ons in harmonie met ons lichaam houdt. En het beste voor nieuwe moeders is dit: mindful blijven kost niet veel tijd!

Hoewel het beoefenen van mindfulness misschien wel aanvoelt als een extra jeans in een al overvolle koffer proberen te stoppen (want wie heeft nu nóg een taak nodig?), is de realiteit dat er genoeg mindfulness-oefeningen zijn die heel weinig tijd in beslag nemen en die ook nog eens heel effectief zijn.

Lees gauw verder voor vier van mijn favoriete oefeningen!

Vier snelle, gemakkelijke mindfulness-technieken voor nieuwe moeders

Oefen dankbaarheid
Wanneer je baby overstuur is, maar niets van de gebruikelijke verdachten (honger, een volle luier, etc) zijn in het spel, en niets wat je doet lijkt je kleintje te kalmeren, dan kan frustratie gemakkelijk naar binnen sluipen. Het ding is - en dat zul je ongetwijfeld weten - dat frustratie jou of je baby niet helpt in deze situatie.

Dit is bij uitstek het moment om dankbaarheid te beoefenen. Dit duurt slechts een paar seconden en je hoeft je alleen maar af te vragen: waar ben ik dankbaar voor? Je antwoord hoeft niet groots te zijn, hoewel dat natuurlijk wel kan! Misschien zijn het de bloemen die buiten voor het raam staan of het kopje thee die je partner vanochtend voor je maakte. Hoewel dit de situatie nu niet kan veranderen (je baby is nog steeds overstuur), kan dankbaarheid je manier van denken veranderen en invloed hebben op hoe je met de situatie omgaat.

Onderneem de volgende juiste actie

In de begindagen van het moederschap is het volkomen normaal en begrijpelijk dat je je overweldigd voelt door de verantwoordelijkheden van deze nieuwe rol. Maar…. er is een geweldige mindfulness-techniek die je kunt gebruiken wanneer dit ‘whaaa-gevoel’ het beste van jou begint op te eisen.

Als je drie dagen niet of nauwelijks hebt geslapen en je vraagt je af hoe je in vredesnaam op kunt staan om opnieuw een volle luier te verwisselen of een volgende voeding te geven, onderneem dan gewoon wat ik graag 'de volgende juiste actie' noem.

Wanneer je de volgende juiste actie onderneemt, concentreer je je alleen op de taak die zich direct voor je bevindt. Het is vooral niet nodig om je zorgen te maken wanneer de baby weer wakker wordt of wel in goede doen is bij je volgende bezoek aan de supermarkt. Het hebben van dit gevoel van aanwezigheid bij wat je doet, helpt je om gegrond, kalm en gemotiveerd te blijven.

Zelfreflectie

Je hebt het ongetwijfeld van vrienden of familieleden die ouders zijn gehoord: kinderen groeien snel op. Maar écht - ik heb het meerdere bevriende ouders horen zeggen: “zijn we niet onlangs pas ouders geworden?”. En ik snap het wel! Met alle nieuwe verantwoordelijkheden die horen bij een baby, is het geen wonder dat de tijd begint te voelen als een waas.

Dus wat kan jou als nieuwe moeder helpen om van deze speciale momenten te genieten? Zelfreflectie. Met zelfreflectie stel je jezelf in de gelegenheid om te waarderen wat goed gaat in je leven en de dingen te herkennen waar je aan wil werken. Dit hoeft geen uur te duren. Je kunt dit doen door 5 minuten in je dagboek te schrijven nadat je je baby naar bed hebt gebracht of door bijvoorbeeld wekelijks één moment van 15 minuten hiervoor uit te trekken. Er gelden hier  geen regels - het gaat erom wat voor jou werkt.

P.S. Wil je beginnen met zelfreflectie, maar weet je niet goed waar en hoe? Bekijk dan eens Vertellis Chapters. Dit unieke dagboek haalt het giswerk uit het zelfreflectie proces, wat perfect is voor nieuwe moeders die vooral geen behoefte hebben aan nóg meer dingen om uit te vogelen!

Richt je op wat je nodig hebt

Ik denk dat de grootste mythe van nieuwe moeders is dat hun behoeften er niet meer toe doen. Ken je de uitdrukking "You can't pour from an empty cup" (je kunt niet uit een leeg glas gieten)? Persoonlijk denk ik dat deze zeker van toepassing is op nieuwe moeders.

Hoewel sommige behoeften kunnen verschuiven als je moeder wordt (je was er voorheen vast van overtuigd dat je niet zonder 8 uur slaap per nacht zou kunnen), heb je deze nog steeds. En ze doen ertoe. De kunst is om uit te zoeken wat je nodig hebt als nieuwe moeder. Om dit te doen - neem een ​​moment voor jezelf en richt je op je lichaam. Heb je op dit moment iets nodig? Zo ja, kun je dan aan die behoefte tegemoetkomen? Kan je dat niet, zou je dan je partner, een vriendin of familielid kunnen vragen om je te helpen? Wees vooral niet bang om om hulp te vragen.

Heb je tips voor nieuwe moeders?

Heb je een persoonlijke favoriet op het gebied van mindfulness? Laat hieronder dan zeker een berichtje achter! Met elkaar delen en uitwisselen maakt een groot deel uit van het ouderschap, dus laten we elkaar een helpende hand toereiken 😊

Tessa
Team Vertellis


0 reacties


Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden geplaatst