Winkelmandje
icon_04 Created with Sketch.

Gratis verstuurd vanaf 2+ producten

Gratis verstuurd vanaf 2+ producten

icon_02 Created with Sketch.

Alle bestellingen met Track & Trace

Alle bestellingen met Track & Trace

Zo leer je omgaan met stress

Bart Kloosterhuis

Zo leer je omgaan met stress

Omgaan met stress is een vaardigheid die de meeste van ons goed kunnen gebruiken. Een beetje gezonde spanning houdt ons scherp en bovendien gemotiveerd om bezig te blijven. Maar als de stress vervelende gevolgen krijgt, zoals weinig energie en een gespannen gevoel, is het tijd om er iets aan te doen. We geven je een paar handvatten zodat je leert hoe je kan omgaan met stress.

 

Hoe omgaan met stress

Omgaan met stress kan je leren

Leren omgaan met stress doe je stap voor stap. Probeer eerst voor jezelf een overzicht van de huidige situatie te krijgen. Waar word je op dit moment enthousiast en gelukkig van? Welke dingen slurpen juist energie? Maak je je zorgen over iets of iemand? Het kan helpen om hierover te praten met iemand die je vertrouwt. Of kies ervoor om je gedachten en gevoelens op papier te zetten. Op die manier kun je gebeurtenissen soms beter begrijpen en verwerken. 

Daarna ga je aan de slag met oplossingen. Dit is een proces dat tijd vergt want leren omgaan met stress is een onderdeel van persoonlijke groei en die maak je niet van vandaag op morgen door. Hoe kun je de omstandigheden zo veranderen dat ze je minder stress opleveren? Misschien moet je de week op een andere manier organiseren of kun je de taken in het huishouden anders verdelen. Soms is het ook nodig om duidelijke keuzes te maken. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid tijd en energie. Bepaal waar jij die aan wilt besteden en pas je keuzes hierop aan. 

 

Omgaan met stress op het werk

Naast spanning over persoonlijke problemen kun je ook werkstress ervaren. Op het laatste moment die presentatie van je collega overnemen? Een belangrijke deadline die snel nadert? Ook op je werk geldt: een beetje werkdruk zorgt ervoor dat je presteert, maar als het doorslaat naar ongezonde stress, is het goed om daar verandering in te brengen.

Hoe ga je om met stress? Om die vraag te beantwoorden, is het handig om eerst te weten wat de werkdruk veroorzaak. Stress komt doordat de balans van je capaciteit en je belasting verstoord is. Aan de ene kant zijn er interne factoren zoals je conditie, je vaardigheden en hoeveel je aankan, die samen jouw capaciteit vormen. Aan de andere kant zijn er externe factoren zoals de taken die je op je werk krijgt en hoe moeilijk die zijn, maar ook dingen die in je privéleven spelen. Deze dingen samen zijn de belasting waar je mee te maken krijgt.

Als je wilt omgaan met stress op het werk, kun je dus je capaciteit vergroten, de belasting verlagen of beide doen. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat je duidelijke grenzen moet stellen aan de taken die je uitvoert, je geen beloftes doet die je niet of nauwelijks kunt nakomen en misschien per week een duidelijk plan moet opstellen. Omdat je hiervoor een persoonlijke ontwikkeling moet doormaken, vraagt dit proces om tijd en geduld. Gun jezelf die zodat het effect blijvend is!

omgaan met stress op het werk

 

Je staat er niet alleen voor

Als je goed kunt reageren op het gevoel van stress, zul je je gelukkiger voelen en de kans op een burn-out of overspannenheid verkleinen. Je ervaart vele voordelen als je weet hoe om te gaan met stress. Alleen kan het ook een overweldigend proces lijken. Onthoud dan dat je zelfstandig met deze stappen aan de slag kunt gaan, maar je er zeker niet alleen voor staat. Om te leren omgaan met stress kun je bijvoorbeeld (online) workshops volgen, je aansluiten bij een mindfulness groep of praten met iemand die hierin is gespecialiseerd, zoals een coach of psycholoog. En als je dat allemaal nog een te grote stap is, vraag dan eens een goede vriend of een familielid om een wandeling te maken en hierover te praten. Het kan enorm opluchten als je je zorgen uitspreekt.

Hoe om te gaan met stress met deze 5 tips

Hoe ga je om met stress? Behalve de eerder genoemde ideeën, helpen ook deze vijf praktische tips je op weg:

1. Maak een planning

Weet je door alle afspraken en to do-lijstjes nauwelijks nog waar je moet beginnen? Maak dan eerst een planning. Of je nou per dag of per week plant, start met de prioriteiten een plek op de planning te geven. Wees realistisch over de hoeveelheid tijd die je hiervoor nodig hebt. Houd je aan het voornemen en schrijf op waar je tijd tekort komt of juist teveel hebt. Dan kun je daar de volgende keer rekening mee houden. Overigens helpt een planning niet alleen bij het omgaan met stress op je werk, maar ook thuis.

2. Zorg goed voor jezelf 

Als je gezond bent, kun je veel meer aan. Genoeg slaap, gezond eten en veel bewegen zorgen ervoor dat je fit blijft, zowel fysiek als mentaal. Het klinkt logisch, maar het is misschien moeilijk om daadwerkelijk om te zetten. Maak het daarom klein en leuk. Ook een halfuur tuinieren is beweging en gezond eten wordt opeens een stuk makkelijker als je samen met een goede vriend kookt. Onze Vertellis Chapters kunnen je ook helpen op een laagdrempelige manier bezig te zijn met mindfulness.

3. Ontspan op jouw manier 

Elke keer dat je ontspant, onderbreek je even de stressreactie. Je geeft je lichaam en geest de tijd om te herstellen. Ontspanning betekent dat je de tijd neemt om helemaal niet bezig te zijn met je dagelijkse taken. Daarom ziet ontspanning er voor iedereen anders uit. De een vindt het relaxed om tien kilometer te lopen, de ander speelt liever een paar nummers op de gitaar.

4. Vermijd chaos

Een bureau vol papieren, een rommelig huis en een overvol e-mail postvak: ze helpen niet bepaald om de rust te bewaren. In een georganiseerde omgeving is het makkelijker om zelf rustig te blijven. Wees realistisch, je hoeft echt niet vandaag nog het hele huis uit te mesten. Maak een lijstje en begin met een klus die jou de meeste rust geeft.

5. Mediteer en laat je gedachten even los

Voel je stress opkomen? Stop dan even waar je mee bezig bent. Mediteren kan je op zo’n moment helpen omgaan met de stress. Ben je ergens waar dat niet goed kan, zoals in de trein? Neem dan toch even de tijd om los te komen uit je gedachten. Focus bijvoorbeeld kort op elk zintuig: wat zie je, wat hoor je, wat ruik je? Laat gedachten komen en zonder oordeel weer gaan. Hierdoor kan je beter omgaan met stress kun je daarna weer met een leger hoofd doorgaan.


0 reacties


Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden geplaatst

Leuk dat je onze pagina bekijkt!

Bedankt voor je interesse in Vertellis. Ons doel is mensen dichter bij zichzelf en elkaar te brengen. Hopelijk hebben we ook jou kunnen inspireren met onze initiatieven en verhalen. We zijn onwijs dankbaar dat er in een korte tijd zo veel mensen fan van Vertellis en onze visie & missie zijn geworden. Graag komen we ook met jou in contact!