Winkelmandje

Reflecteren is te leren: 4 tips om te starten met krachtige zelfreflectie die bij jou past

Anique Bleumink

Je hebt zelfreflectie en... zelfreflectie 

Als je Vertellis al wat langer volgt dan weet je dat zelfreflectie & oprechte aandacht volgens ons dé pijlers zijn voor een gelukkig leven. En ik kan je verzekeren: reflecteren is te leren. Vertellis Chapters is daar het bewijs van, want makkelijker kunnen we het eigenlijk niet voor je maken... Hoewel, onderstaande 4 tips gaan je zéker helpen om te starten met krachtige zelfreflectie die bij jou past.

 

Als je wel eens op onze Facebookpagina hebt gekeken dan is het je misschien wel eens opgevallen dat reacties als “reflecteren is niets voor mij” of “daar ben ik niet goed in” met enige regelmaat voorbij komen. Begrijp ik deze reacties? Ja en nee.

Ja, als je denkt dat zelfreflectie ‘zweverig’ is, veel tijd kost of wanneer de verplichte reflectieopdrachten tijdens je studie je nog steeds rillingen bezorgen. Ik heb zelf 7 jaar lang ‘moeten’ reflecteren, dus ik weet hoe ‘t is 😉

Nee, omdat ik weet hoe je zelfreflectie tof, snel & simpel maakt! Hoe? Dat lees je hier

Goed, je hebt dus kunnen lezen dat reflecteren te leren is en hoe je zelfreflectie tof, snel en simpel maakt. Dan komen nu de 4 tips!

4 tips om te starten met krachtige zelfreflectie die bij jou past

 

“Een leven dat niet onderzocht wordt, is het leven niet waard”
- Socrates


Samenvatting:

Tip 1: kies een vorm van zelfreflectie die bij je past

Tip 2 : schrijven? Bedenk dan goed waar je je reflecties onderbrengt
Tip 3: kies de juiste tool
Tip 4: plan zelfreflectie in op een vast moment van de dag

 

Tip 1: kies een vorm van zelfreflectie die bij je past

Zelfreflectie is voor iedereen. Maar (gelukkig) is niet iedereen hetzelfde en dat betekent dat er niet één juiste manier van reflecteren bestaat. Kies je voor een vorm omdat je nichtje erbij zweert of omdat je in een tijdschrift gelezen heb dat dat dé manier is? Dan is de kans groot dat je sneller afhaakt dan dat je er aan begonnen bent. 

Dus doe jezelf een plezier en volg je gevoel. Kies een vorm van zelfreflectie die bij jou past. Of dat nu een stiltewandeling, een gesprek met iemand die je vertrouwt en goed kan luisteren of schrijven is.... Alles is goed, zolang je maar bij jezelf blijft.

 

Tip 2: schrijven? Bedenk dan goed waar je je reflecties onderbrengt

Wat mij betreft zijn er twee mogelijkheden: schriftelijk of digitaal. Voor mij heeft schrijven met pen en papier de voorkeur. Door het schrijven sta ik langer stil bij mijn gedachten en gevoelens. Er zit een kleine vertraging in en dit maakt dat ik me nog bewuster ben van wat er op papier komt. Ook kan ik zaken beter ordenen als ik ze opschrijf. 

Ik zie schrijven als het ‘downloaden van mijn brein’. Het maakt mijn hoofd leeg en dat vind ik heerlijk! 

Liever digitaal? Dat kan ook. Er bestaan tegenwoordig oneindig veel apps, Clouds en programma’s waarin je notities kunt maken en opslaan. Vraag je jezelf alleen wel af: bestaat dit programma of deze app over 20 jaar nog? Hoe zonde zou het zijn als jouw documentaties van alles wat je hebt geleerd en wat je heeft beziggehouden verloren gaan? Gebruik daarom normale tekst in een standaard bestandsformaat (bijvoorbeeld Word). Het zal over een halve eeuw te lezen zijn op apparaten die nog niet eens zijn bedacht. Denk aan de lange termijn.

 

Tip 3: kies de juiste tool

Het kiezen van de juiste tool is belangrijk als je aan krachtige zelfreflectie wil doen. Wat de juiste tool is bepaal jij. Om je een idee te geven, noem ik er twee:

  • Een leeg dagboek of notitieboek*;
  • Een boek met een vaste structuur en voorgedrukte reflectievragen. 

* Voor de leesbaarheid gebruik ik het woord 'boek'. Als je je reflecties liever digitaliseert, lees dan het woord 'document'.

 

 

Een aantal jaren geleden deed ik meerdere pogingen om dagelijks te reflecteren. ‘Een makkie!’ dacht ik. Ik had immers de afgelopen 7 jaar gereflecteerd tot ik een ons woog. Had ik dat even mis! Ik reflecteerde door te schrijven, tenminste dat dacht ik. Mijn reflecties schoten alle kanten op: van het samenvatten van de dag, naar het opsommen van wat ik graag (anders) zou willen. Met het stellen van vragen aan mezelf was ik al gestopt, want voor het bedenken van de vragen en het nadenken over de antwoorden had ik geen geduld. Kortom, een leeg dagboek bleek voor mij geen succes...

Tot ik vorig jaar in aanraking kwam met Vertellis Chapters. Dit populaire mindfulness-dagboek stelt krachtige vragen om je te leren positiever en bewuster in het leven te staan. Wat ik het allerfijnste vind aan Vertellis Chapters is de structuur. Het bestaat namelijk uit 13 thema’s met daarbij horende vragen en opdrachten. Dit geeft me richting. Het laat me nadenken over mijn dag en opschrijven waar ik dankbaar voor ben. Voor mij (lees: moeite met aanbrengen van structuur en snel afgeleid) werkt Chapters daarom geweldig goed!

Spreekt de vrijheid om zelf je vragen te bedenken je aan en ben je goed in het bedenken van je eigen structuur? Dan zou het oude vertrouwde dagboek wat voor je kunnen zijn. 

Heb je net als ik meer behoefte aan een vaste structuur en krijg je graag reflectievragen en inspiratie aangereikt? Dan kan ik je Vertellis Chapters aanraden! Je kan vragen verwachten als: wat ging er vandaag goed? Wat kan er beter? Wat drijft en motiveert je op het moment? Daarnaast laat Chapters je dagelijks stilstaan bij de vraag: Waar ben je dankbaar voor? Wat ik zo tof vind aan Chapters is dat het naast vragen ook opdrachten, inspirerende quotes en verhalen bevat. Een leuke manier om na te denken over wat je wil in je leven. 

Een bladzijde uit Vertellis Chapters

Tip 4: plan zelfreflectie in op een vast moment van de dag

Hiermee zeg ik niet dat je iedere dag aan zelfreflectie zou moeten doen. Kies een frequentie die voor jou haalbaar en prettig is. Zie het inplannen van zelfreflectie op een vast moment van de dag dan ook als een stok achter de deur. Dit kan in het begin lastig zijn, want het vraagt zelfdiscipline.
Je bent misschien geneigd om het moment op te vullen met iets dat belangrijker lijkt dan zelfreflectie. Maar geloof mij, juist door wel bewust te pauzeren en afstand te nemen van alle prikkels, ga je meer overzicht en rust ervaren. Even geen afleiding: alleen jij, je gedachten en papier. 

Bedenk ook dat zelfreflectie niet veel tijd hoeft te kosten om effectief te zijn. Zelf schrijf ik voor het slapen gaan zo’n 5 á 10 minuten in mijn Chapters. Dit is voor mij een fijne manier om mijn gedachten te kalmeren en tot ontspanning te komen.

Het zijn niet de gebeurtenissen die je gevoel veroorzaken, het zijn je gedachten (Vertellis Chapters)

Heb je moeite om in slaap te komen omdat je hoofd overloopt? Neem dan je avondroutine eens kritisch onder de loep! Het opnemen van gezonde gewoontes in je avondroutine kan namelijk een geweldig verschil maken in hoe je naar bed gaat. Lees hier 4 simpele tips die je gaan helpen om een gezonde avondroutine te creëren.

 

Dan is het nu tijd voor krachtige zelfreflectie!

Ik wens je succes en vooral veel plezier! Heb je vragen of wil je graag iets kwijt? Voel je vrij om hieronder te reageren! Je mag ons ook altijd een mailtje sturen 😊

 

Anique

Team Vertellis


2 reacties


  • Hoi Elly! Wauw, wat vind ik dat leuk om te lezen! We zijn een enthousiast en toegewijd team met een duidelijke missie. Het geeft mij voldoening om te lezen dat dit opgemerkt wordt! Dankjewel!

    Vertellis | Anique op

  • Wat hebben jullie er toch een mooi en inspirerend bedrijf van gemaakt!!

    Elly Alewijn op

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden geplaatst